Actuele en relevante zaken
rondom de zorg in Nederland.
Nieuw platform voor onze vacatures

Nieuw platform voor onze vacatures

Ons team is natuurlijk enorm belangrijk om de juiste zorg te leveren. Om de teams te versterken met de juiste mensen, hebben we dan ook een nieuw vacatureplatform gelanceerd. Op dit platform vinden (potentiële) medewerkers meer informatie over wát Zorgbruggen voor hen kan doen. Onze bedrijfscultuur wordt in beeld gebracht, zodat kandidaten de juiste keuze kunnen maken.

Meer weten over het platform? https://vacature.zorgbruggen.nl/

read more
Zorgbruggen aangesloten bij ZorgDomein

Zorgbruggen aangesloten bij ZorgDomein

Verwijzingen digitaal via ZorgDomein
Vanaf 20 december 2021 is Zorgbruggen aangesloten bij ZorgDomein. Op ZorgDomein vindt u bijna al het zorgaanbod van Nederland. Dat is makkelijk, omdat u samen met de verwijzer, overzichtelijk en makkelijk passend zorgaanbod kiest.

Snel passende zorg kiezen
Verwijzers overleggen veilig, vragen diagnostiek of een teleconsult aan en sturen makkelijk de juiste informatie mee. En bent u verwezen via ZorgDomein? Dan is een afspraak zo gemaakt. En u ziet meteen welke informatie u de eerste keer mee moet nemen. Zo is ZorgDomein voor iedereen de kortste weg naar passende zorg.

Lees meer over ZorgDomein of bekijk de veel gestelde vragen.

read more
Edine: Je bouwt echt een band op samen.

Edine: Je bouwt echt een band op samen.

Edine werkt al een aantal jaar in het team van Gooi en Vechtstreek (team 1272). Dit doet ze met veel plezier! Maar hoe is ze eigenlijk gestart? En waarom is ze dit werk gaan doen? De hoogste tijd om Edine beter te leren kennen!

Hoe ben je in de thuiszorg terecht gekomen?
“Ik was zelf op zoek naar een bedrijf waar ik meer ervaring op kon doen in verband met de toenmalige opleiding die ik toen deed. Ik werd toen doorgestuurd naar Zorgbruggen. Ik had een hele goede eerste inwerkdag. Ik werd ingewerkt door een collega. In deze vijf dagen beviel het me heel erg. Sindsdien ben ik er gebleven.

Ik was bezig met mijn studie en kon tegelijkertijd werken. Uiteindelijk hebben ze gevraagd of ik wilde blijven.”

Wat vind je leuk aan de thuiszorg?
“Je bent één-op-één met cliënten en krijgt een echte band met deze mensen.”

En hoe ervaar je het om te werken bij Zorgbruggen?
“Dat ervaar ik enorm goed! Het zijn hele leuke collega’s. Je bouwt RTP Slot echt een band op samen. Als er vragen zijn kun je ook altijd terugvallen op de team regisseurs en coördinator. Dat is enorm fijn. Samenwerken – hoewel een deel van het werk individueel is – gaat dus prima.”

Heb je een tip voor anderen die dit werk ambiëren?
“Als je gaat werken in de thuiszorg is het belangrijk dat je je eigen grenzen aangeeft, dat je sociaal bent én dat je plezier erin hebt natuurlijk.

Communicatie is het allerbelangrijkste. Loop je ergens tegenaan? Maak het dan bespreekbaar met de leidinggevende of de cliënt. In ons team kan dat gelukkig.

Mijn grootste tip is uiteindelijk: geniet ervan. Je hebt wisselende dagen, soms is het alsof je gewoon bij een bekende thuis komt, andere dagen moet je weer meer op je strepen gaan staan.”

Wat is iets dat je altijd is bijgebleven?
“Een mooi compliment dat ik ooit heb gekregen is van een cliënt waarmee ik een goede band heb. Deze persoon was heel dankbaar en wilde mij iets geven. Dat kunnen we natuurlijk niet aannemen, maar met dit gebaar Slot Gacor Gampang Menang gaf deze persoon wel aan hoe dankbaar zij is. Zij zei hierbij letterlijk: “ik ben zo blij dat ik op jullie kan bouwen op de momenten dat ik er alleen voor sta.”

“Dan de laatste vraag… wat eet het liefste als ontbijt ;)?”
Pannenkoeken! Met een lekker kopje thee.

read more
Tips tegen een winterdepressie

Tips tegen een winterdepressie

5 tips tegen een winterdepressie !

De klok is inmiddels al een uurtje achteruit gegaan. De winter staat bijna voor de deur! Doordat men in de wintermaanden minder daglicht ziet, is de kans op een winterdepressie groter.

In de winter zijn de dagen korter, neemt de lichtsterkte van de zon af en komt de zon natuurlijk veel later op. Dit zorgt ervoor dat je o.a. minder vitamine D aanmaakt. Een vitamine die belangrijk is voor sterke botten, tanden, spieren en de afweer. Bovendien maakt de zon ons ‘gelukkiger.

Onze tips:

1. Blijf niet in bed liggen;

2. Ontbijt elke ochtend;

3. Blijf niét binnen ga naar buiten: minstens 15-30 minuten per dag, het liefst nog meer;

4. Ga zoveel mogelijk leuke dingen doen (per voorkeur ook buiten);

5. Eet gezond en neem eventueel aanvullende vitamines.

Lees je dit als zorgprofessional? Dan kun je deze tips natuurlijk ook delen met de cliënten!

read more
Xandra: Van het ziekenhuis naar de thuiszorg

Xandra: Van het ziekenhuis naar de thuiszorg

Xandra is een van onze teamleden uit Tilburg. Ze werkt al een tijd met veel passie voor Zorgbruggen. De hoogste tijd om verder kennis te maken dus en te vragen naar hoe zij haar werk in de thuiszorg ervaart!

Hoe ben je in de thuiszorg terecht gekomen?

“Ik ben momenteel nog in opleiding. Ik heb mijn derde stage in het ziekenhuis gehad, maar niet met succes kunnen uitvoeren. Ik kwam toen thuis te zitten en werd vervolgens benaderd met de vraag of ik bij de organisatie in de thuiszorg wilde werken. Ik ben het gesprek toen aangegaan. Dat gesprek was super leuk en spontaan. Ik kreeg meteen heel veel duidelijkheid en voelde me vertrouwd. Ik wilde het hierdoor proberen.”

Wat vind je leuk aan de thuiszorg?

“Er is plaats voor eigenheid binnen het team. Bij ziekenhuisorganisaties moet je al gauw met de grote massa mee. Je kunt hier echt jezelf zijn. Het team gaf mij de ruimte om echt mezelf te zijn en te ontwikkelen. Daardoor besloot ik om hier te blijven en ook hier verder mijn studie af te maken.

Juist in een thuissituatie zijn mensen zichzelf. Hier kun je het verschil maken. Het ziekenhuis is een acute opname. Met het tijdelijk opgeloste probleem, stuur je mensen weer naar huis. Je mist het verhaal achter de persoon dan: deze leer je nu wel. Je mist de opvolging, in de thuiszorg kun je dat wel doen. Je leert de cliënt kennen en kunt veel dingen regelen om het voor de mensen thuis gemakkelijk te maken. Veel mensen hebben de wens om thuis te blijven: daar kunnen we aan voldoen.”

Hoe ervaar je het contact met collega’s?

“Het is echt een team: met elkaar, voor elkaar. We werken echt gezamenlijk. Ik kan bij iedereen terecht met vragen. We kunnen elkaar ook aanspreken op verbeterpunten, zonder dat daar scheve gezichten ontstaan. We functioneren met z’n allen echt op een gelijkwaardige manier. We gaan af en toe lunchen met elkaar: het is echt heel leuk en gezellig.”

Wil je verder nog iets kwijt aan ons?
“Zorgbruggen is een organisatie die écht goed is en blijft verbeteren. We hebben Zorgbruggen nodig om verder te professionaliseren. De kwaliteit van zorg is constant aan het verbeteren. Ik ben dan ook blij dat ik hier een deel van uit mag maken.”

Wil jij werken bij Zorgbruggen? Bekijk hier dan al onze openstaande vacatures!

read more
Tips voor een goed gesprek in de thuiszorg!

Tips voor een goed gesprek in de thuiszorg!

Een bericht van: https://www.zorgwelzijn.nl/65-tips-voor-een-goed-gesprek-met-ouderen-1754299w/

In plaatst van de tijd vol te kletsen over koetjes en kalfjes, kun je als professional in de thuiszorg beter een waardevol gesprek hebben met ouderen. Dat kan zelfs met weinig tijd! ⏰?
“Ik heb niet zo heel lang de tijd om met u te praten maar ik zou wel graag willen weten wat het leukste is wat u vandaag, deze week of dit weekend heeft meegemaakt?” Op deze manier stel je een open vraag en daag je de cliënt uit om na te denken.

1 Stel open vragen
Dat zijn vragen die beginnen met hoe, wat, waarom, wie of welke. Het kunnen ook vragen zijn als: ‘Kunt u daar iets meer over vertellen? Open vragen zijn belangrijk omdat ze uitnodigend zijn en bij de ander het denken in werking zetten.’

2 Stel eenvoudige vragen
Juist eenvoud is voor een goed gesprek van belang. Luister daarom heel goed naar de ander en probeer korte, directe en eenvoudige vragen te stellen. Laat het ook bij die eenvoudige vraag, stel hem zonder uitleg Link Slot Gacor eromheen en wacht rustig tot de ander begint met antwoorden.

3 Vraag naar verheldering
Als je niet wil dat er misverstanden ontstaan en als je de ander wil begrijpen, stel dan vragen ter verheldering. Vraag of de cliënt begrijpt wat je zegt of vraag wat de cliënt precies bedoelt: wat hij of zij verstaat onder een bepaalde term of wat nu precies zijn of haar punt is.

4 Vraag naar een gedachte, ervaring of gevoel.
Specifiek vragen naar iemands gevoelens en gedachten brengt je dichter bij waar het voor die persoon om gaat. Vraag naar welke emoties je cliënt voelde bij een bepaalde gebeurtenis. Was hij boos, schaamde hij zich, was hij angstig of juist blij?

5 Vraag naar een oordeel
Als je vraagt naar wat je cliënt ergens van vindt en vraagt waarom hij of zij dat vindt, geeft dat vaak verdieping aan het gesprek. Je komt erachter wat belangrijke waarden of principes zijn voor je cliënt.

6 Stel hypothetische vragen
Het kan heel leuk of verhelderend zijn om eens hypothetische Slot Gacor Terbaru vragen te stellen of een gedachten-experiment te doen (Stel nou dat we…….. hoe zou jij dan………?). Dit brengt mensen in een andere situatie en buiten hun vaste denkkaders. Geef wel duidelijk aan wanneer je weer over de werkelijke situatie hebt.

6.5 En ……. durf te wachten
Durf te wachten op een antwoord! Soms komt het antwoord niet direct wanneer je iemand een vraag hebt gesteld. De verleiding is dan groot om de ander te gaan ‘helpen’ door zelf alvast een antwoord te suggereren, of in te vullen wat je denkt dat de ander wil gaan zeggen.Vaak is het goed om even te wachten. Laat gerust en stilte vallen en laat die even duren.

read more
Wat zijn de sociale gevolgen van Corona?

Wat zijn de sociale gevolgen van Corona?

Er is duidelijk te zien dat door de coronacrisis veel is veranderd. Het CBS (Centraal Bureau voor Statistiek) onderzocht wat de sociale/maatschappelijke gevolgen zijn geweest.

Vooral de werkloosheid en het beroep op bijstand onder jongvolwassen groeit, zo blijkt uit de cijfers. Hoewel een aantal mensen natuurlijk verdrietig of boos zijn, valt de stijging in deze aantallen gelukkig wel mee. Een aantal andere opvallende gevolgen zijn:

Internet onder ouderen
Er is een groei te zien onder ouderen die het internet gebruiken. We weten natuurlijk allemaal nog hoe moeilijk het was om je kleinkind, kind, familie of vrienden niet meer te mogen zien. En als je dan geen gebruik maakt van internet – zoals Facetime of WhatsApp -, wordt het inderdaad een hele eenzame bedoeling. Er is steeds meer hulp beschikbaar voor ouderen die internet willen gaan gebruiken of er beter in willen worden.

Eenzaamheid
De eenzaamheid is aanzienlijk gegroeid, niet alleen onder de ouderen, maar ook onder andere leeftijdscategorieën. De coronacrisis is voor niemand leuk. Het enige ‘lichtpuntje’ hierin is dat de andere leeftijdsgroepen de senioren wellicht wel beter gaan begrijpen en mogelijk meer tijd met de familie gaan doorbrengen na deze crisis. We hopen natuurlijk allemaal dat het snel afgelopen is.

read more
Wij verwelkomen Stichting Broeder en Zuster Zorg (voorheen Zorgbruggen Thuiszorg) bij Broeder en Zuster Zorg

Wij verwelkomen Stichting Broeder en Zuster Zorg (voorheen Zorgbruggen Thuiszorg) bij Broeder en Zuster Zorg

Vanaf heden verwelkomen wij het team van Zorgbruggen Thuiszorg als onderdeel van Broeder en Zuster Zorg. Dit thuiszorg team in Tilburg is vanaf nu onderdeel van onze organisatie en gaat verder onder de naam Broeder en Zuster Zorg. Het team bestaat uit een aantal vaste medewerkers en cliënten. Wij zijn enorm blij dat dit enthousiaste team nu bij ons hoort!

Wil je meer weten over dit team? Bekijk dan de teampagina: Thuiszorg in Tilburg.

read more
Last van slikproblemen? Dit kunt u ertegen doen!

Last van slikproblemen? Dit kunt u ertegen doen!

Veel ouderen hebben helaas last van slikproblemen.

Als u wel eens last hebt van verslikken, als u uw eten niet wegkrijgt of kauwen moeilijk gaat, dan kan het zijn dat u last hebt van slikproblemen. Dit kan tot vervelende situaties leiden waarbij eten en drinken eerder bezigheden worden waar u tegenop gaat zien dan waar u blij van wordt. We delen dan ook 3 tips over hoe om te gaan met slikproblemen.

Neem een goede houding aan
Uw maaltijd zakt na het slikken langzaam omlaag. Door een houding aan te nemen die dit zo gemakkelijk mogelijk maakt voorkomt u dat uw eten moeilijk zakt. Probeer dan ook rechtop te zitten als u eet of drinkt, met uw hoofd recht of iets naar voren. Wanneer rechtop zitten niet lukt zijn de halfliggende houding of een houding op uw zij goede opties. Tot slot wordt geadviseerd om tot tien minuten na een maaltijd rechtop te blijven zitten als dat mogelijk is.

Kies geschikt eet- en drinkgerei
Drinken uit een laag glas of een plastic bekertje (mocht een gewoon glas te zwaar zijn) zijn de beste opties als u last heeft van slikproblemen. Hoewel u mogelijk kunt denken dat een tuitbeker of rietje een oplossing zouden kunnen bieden wordt dit over het algemeen toch afgeraden, omdat hiermee de ‘snelheid van een slok’ toeneemt. Hierdoor neemt de verslik kans toe in plaats van af.

Wat eten betreft worden lepels met een smalle ronde vorm aangeraden, liever iets te klein dan te groot. U kunt bijvoorbeeld ook voor een dessertlepel kiezen zodat uw hapjes klein blijven.

Eet en drink in een rustige omgeving
Zorg ervoor dat u zich in een rustige omgeving begeeft en niet te veel afgeleid wordt. Deze afleiding kan ervoor zorgen dat uw slikklachten verergeren.

Als u last heeft van slikproblemen, geef dit dan aan bij uw thuiszorgmedewerker. Zij kunnen samen met u kijken naar de mogelijkheden.

read more